Dag 4 Theeplantage Malabar

2 juni 2016 - Sumur Bandung, Indonesië

Het hotel waar we nu zitten Ier erg goed en heeft een heel,uitgebreid ontbijt. Heerlijk versgebakken omelet met brood gegeten en allerlei verschillende soorten vers fruit. Met het ontbijt achter onze kiezen gingen we onderweg naar de theeplantage Malabar welke in de hooglanden van Pangalengan liggen, ca 80 km van Bandung in de bergen. De weg erheen was weer van de ene verbazing in de andere vallen, begon al dat de groentemarkt in Bandung almopgeruimd werd, half 8 in de ochtend, blijkt dat die markt savonds om 12 uur begint tot 6 uur 's ochtends. Verder zie je langs de weg veel bedrijvigheid van houtwerk, motor onderhoud, wassen auto's, bakken kroepoek etc. Je ziet ook veel mannen gewoon zitten niksen of soms schaken, die hebben het hier niet zo zwaar . Onderweg mooiepanorama's gezien met rijstvelden, witte kool, die met de hand van het veld gehaald wordt, peper plantjes, koffie en natuurlijk de thee. Bij de theeplantage hebben we eerst wat gedronken en vers gebakken banaan gegeten, heerlijk... En toen rondgewandeld door het dorp wat erbij ligt. Was erg leuk om te zien hoe de mensen wonen, kinderen naar school gaan in uniform en hoe blij ze zijn met een paar ballonnen. Ze bleven met ons meelopen. De mensen hebben elektriciteit en afvoer maar geen stromend water in hun huis, er zijn dan ook 2 badhuizen (schuurtje met golfplaten) 1voor de dames en 1 voor de heren. Hierin afhebben we wederom rijst gegeten met saté, tjaptjoi en foo young hai. Daarna terug in de bus naar Bandung en daar nog gestopt om naar een begraafplaats van KNIL militairen gegaan, waren 5000 begraven, indrukwekkend midden in de drukke stad.

Net met de groep uit eten geweest, wederom rijsttafel, smaakt nog steeds erg goed. Vandaag ook even geld getapt 1.500.000 rp is € 100, blij dat ik een grote portemonnee heb..... Biertje in restaurant kost 27.000 rp

Morgenvroeg gaat de wekker om half 6, koffer klaarzetten, ontbijten en dan met trein naar Yogjakarta, duurt ongeveer 7 uur. Laat jullie weten wat er onderweg te is.

Groet Annie

1. Helen:
    2 juni 2016
    Leuke foto's. Bijzonder om te zien hoe mensen daar leven en wonen. Wat hebben wij hier toch een luxe. Nu ik je reisverslag aan het lezen ben lig jij al onder de wol omdat je morgenochtend vroeg met trein naar Yogjakarta reist. Alweer dag 4. Enjoy. Kus van ons viertjes.